⚡ Úvod
Renault 4 E-Tech Iconic 150 k je viac než len novodobý reštart známeho mena. Tento elektromobil si berie inšpiráciu z legendárneho modelu Renault 4, ktorý sa po desaťročiach vracia na cesty – tentokrát v elektrickej podobe. Novinka ponúka svieži retro dizajn s modernými technológiami, výborným priestorom pre rodinu a praktickosťou na každý deň.

Model Renault 4 sa zároveň stal jedným zo 7 finalistov prestížnej ankety Car of the Year 2026 (COTY) – čo len potvrdzuje, že Renault trafilo do čierneho. Vzhľadom na predchádzajúce úspechy značky s modelmi Scénic E-Tech (víťaz COTY 2024) a Renault 5 E-Tech (víťaz COTY 2025) je šanca na víťazný hetrik veľmi reálna. A niet sa čomu čudovať – nové „štvorky“ totiž zaujmú vzhľadom, technikou aj výbavou.
📜 História modelu Renault 4

Pôvodný Renault 4 debutoval v roku 1961 a stal sa jedným z najúspešnejších modelov značky. Bol lacný, robustný a extrémne praktický – stal sa ikonou Francúzska a predalo sa ho viac než 8 miliónov kusov po celom svete. Dnes Renault oživuje jeho ducha – nie ako repliku, ale ako úplne nové auto, ktoré odkazuje na minulosť dizajnom, ale žije v súčasnosti.
🚗 Dizajn a exteriér – štýlový rebel
Predná časť – retro budúcnosť so štipkou drzosti

Predná časť Renaultu 4 je najvýraznejším dizajnovým odkazom na pôvodný model z roku 1961, a pritom pôsobí maximálne futuristicky. Veľká predná maska s priesvitným panelom je nielen estetickým prvkom, ale skrýva aj špeciálne podsvietené logo Renault s 3D efektom, ktoré za tmy doslova žiari.

Moderné LED svetlomety majú jednoduchý, no účinný tvar a výborne svietia – v noci vytvárajú jasný a široký kužeľ, hoci neobsahujú pokročilé Matrix funkcie. Skosená kapota s dvoma plastovými retro prvkami prechádza hladko až po čelného skla, čo vozidlu dodáva kompaktný, ale zároveň robustný výzor. Dvojfarebná kombinácia a farebné akcenty na nárazníku len podčiarkujú jeho sebavedomý výraz.
Bočný profil – moderné línie s dušou minulosti

Bočný pohľad na Renault 4 E-Tech je možno najviac evokujúcim prvkom klasického modelu R4. Nájdeme tu vysokú líniu strechy, rovné boky a opačne skosené C-stĺpiky, ktoré vytvárajú dojem „plávajúcej“ strechy – presne ako kedysi. Výrazné 18″ disky kolies s aerodynamickými krytmi nielenže skvele vyzerajú, ale pomáhajú aj znižovať odpor vzduchu. Hranaté blatníky sú iba decentne naznačené, no dodávajú karosérii svalnatý dojem. Celkovo pôsobí auto z profilu ako dizajnový crossover s mestským šarmom – funkčný, no originálny.
Zadná časť – klasika v novom šate

Zadná časť modelu novej štvorky tiež prekvapí – jemne skosené zadné okno a vertikálne zadné LED svetlá inšpirované pôvodným R4 vytvárajú silný retro dojem. Svetlá majú elegantný, úzky tvar a ich svietiaca signatúra pôsobí moderne aj nostalgicky zároveň. Dominantou zadnej časti je aj nápis RENAULT a veľká dizajnová číslica 4 na piatych dverách – dôkaz, že tento model sa nebojí byť sám sebou. Zadný nárazník je mierne vysunutý a po bokoch má opäť retro prvky.
🧳 Batožinový priestor – dostatok miesta aj pre rodinu

Renault 4 E-Tech ponúka prekvapivo veľký batožinový priestor na auto tejto kategórie. Kufor sa dokonca aj elektricky otvára a ponúka dostatok priestoru pre rodinné výlety či nákupy.

Dvojité dno ukrýva priestor na nabíjacie káble – pokiaľ však nemáte príplatkové audio so subwooferom, ktorý tu tento priestor zaplnil.

Po bokoch kufra sa navyše nachádzajú praktické odkladacie priečinky a gumičky na uchytenie vecí a po sklopení zadných sedadiel vzniká v hornej takmer rovná ložná plocha.
🧍♂️ Miesto na sedenie – vpredu aj vzadu

Vzadu nájdeme dostatok miesta pre dve dospelé osoby. Aj keď chýba lakťová opierka a USB porty vzadu absentujú, Renault to vyvažuje príjemnými textilnými obkladmi dverí a pohodlným sklonom operadiel. Isofixy sú dostupné len na krajných sedadlách. Vodič s výškou 186 cm si ešte sadne za sám seba – s rezervou nad hlavou aj na kolená, čo je v tejto triede veľmi pozitívne prekvapenie.

Predné sedačky sú skutočným dizajnovým skvostom. Vychádzajú z retro šablóny, no ponúkajú výborné vedenie tela a elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku. Predné obklady dverí sú mäkčené a celkové spracovanie kabíny pôsobí hodnotne. Veľké plus si zaslúži množstvo odkladacích priestorov – vrátane veľkej schránky pred spolujazdcom.

Stredová konzola bez klasickej páky prevodovky zasa umožňuje umiestnenie smartfónu na bezdrôtové nabíjanie, a ergonómia tlačidiel je až na trochu zbytočne veľa páčok pod volantom veľmi dobrá.
🖥️ Infotainment a technológie

Renault použil osvedčený infotainment systém s uhlopriečkou 10″ a so systémom od Google Automotive – to znamená natívnu podporu Google Maps, Google Assistant aj aplikácií z Google Play., ktorý má svižné reakcie a ponúka množstvo funkcií – od navigácie, cez rozšírené nastavenia vozidla až po štatistiky spotreby a nabíjania.

Taktiež 10-palcový digitálny prístrojový štít má viacero režimov zobrazenia a mení farby podľa jazdného režimu. Displej infotainmentu má takisto vysoké rozlíšenie a intuitívne ovládanie. Android Auto aj Apple CarPlay fungujú bezdrôtovo. Nabíjanie vozidla je možné monitorovať priamo cez displej, kde vidno aj aktuálny nabíjací výkon.
🛡️ Bezpečnostné systémy a asistenti

Auto je vybavené systémami ako adaptívny tempomat, asistent udržiavania v pruhoch, čítanie značiek či automatické prepínanie diaľkových/stretávacích svetiel. Kamerový systém má trochu nižšie rozlíšenie, ale inak tu po stránke technológií absolútne nič nechýba.
🔋 Pohon a batéria

R4 E-Tech využíva elektromotor s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 245 Nm, ktorý napája batéria s kapacitou 52 kWh (využiteľných cca 48 kWh) a technológiu NMC (lítium-niklová katóda). Pohon je predný, no vďaka dobrej trakcii zvláda aj horšie cesty. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá približne 8,5 sekundy.

Auto zvláda nabíjanie AC 22 kW / DC 80 kW, čo postačuje pre bežné mestské použitie. Režim rekuperácie je dostupný v podobe automatickej rekuperácie, ktorý tiež ponúka viaceré nastaviteľné stupne, no umožňuje aj ovládať vozidlo len jedným pedálom. Priemerná spotreba sa v teste pohybovala na úrovni 16 kWh / 100 km, v meste aj pod 13, čím štvorka dosahuje reálny dojazd 310 – 340 km v závislosti od štýlu jazdy a podmienok.
🔌 Nabíjanie a efektivita

Nabíjací port sa nachádza v prednom blatníku. Vozidlo podporuje AC nabíjanie výkonom do 11 kW (3-fázové) a DC nabíjanie s výkonom do 100 kW. Z rýchlonabíjačky sa batéria z 15 % na 80 % nabije za cca 30 minút.
🟦 Podvozok a jazdné vlastnosti

Vďaka akumulátorom v podlahe má Renault 4 nízke ťažisko, čo sa prejavuje výbornou stabilitou v zákrutách. Riadenie je presné a podvozok komfortne filtruje nerovnosti. Výhodou je vyššia svetlá výška – vhodná aj na poľné cesty a nerovnosti v meste.
📊 Porovnanie s konkurenciou

| Model | Výkon | Batéria | Dojazd (WLTP) | Kufor | Cena od |
|---|---|---|---|---|---|
| Renault 4 E-Tech | 150 k | 52 kWh | 390 km | 440 l | 32 990 € |
| Peugeot e-2008 | 156 k | 54 kWh | 410 km | 434 l | 35 500 € |
| Jeep Avenger | 156 k | 54 kWh | 400 km | 380 l | 34 500 € |
| Hyundai Kona EV | 156 k | 48 kWh | 377 km | 466 l | 33 990 € |
🎯 Pre koho je určený

Renault 4 je ideálny pre tých, ktorí hľadajú štýlový, priestranný a úsporný elektromobil pre každodenné jazdenie aj rodinné výlety. Osloví mladé rodiny, ekologicky zmýšľajúcich mestských vodičov aj fanúšikov retro dizajnu.
🔚 Záver a porovnanie s R5

Renault 4 aj Renault 5 majú jedinečné čaro, no každý osloví inú skupinu zákazníkov. Renault 5 je kompaktný, mestský a pôsobí športovejšie – vhodný pre jednotlivcov alebo páry. Renault 4 ponúka viac miesta, vyššiu svetlú výšku a komfortnejší podvozok – preto ho ocení najmä rodina alebo aktívny mestský človek, ktorý občas vybehne aj mimo asfalt. Obe autá kombinujú retro dizajn s modernou technikou, ale každý z nich rozpráva trochu iný príbeh…
Pozrite si aj video na našom Youtube kanáli:
📌 Technické špecifikácie Renault 4 E-Tech Iconic 150 k
| Parameter | Hodnota |
|---|---|
| Výkon elektromotora | 110 kW (150 k) |
| Krútiaci moment | 245 Nm |
| Batéria (brutto / netto) | 52 kWh / cca 47 kWh |
| Nabíjanie AC | 11 kW (trojfázové) |
| Nabíjanie DC | do 100 kW, 10–80 % za cca 35 minút |
| Zrýchlenie 0–100 km/h | 8,4 s |
| Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
| Dojazd WLTP (kombinovaný) | 390 km |
| Dojazd WLTP (mestský cyklus) | do 505 km |
| Reálna spotreba (test) | 13,0–16,5 kWh/100 km |
| Spotreba na diaľnici (test) | cca 22–23 kWh/100 km |
| Objem batožinového priestoru | 440 litrov |
| Úložný priestor pod podlahou | cca 20 litrov (v prípade bez príplatkového audia) |
| Frunk (predný úložný priestor) | nie je k dispozícii |
| Cena testovaného modelu | 39 200 € (výbava Iconic) s DPH |

