Opel Astra ST 1.2 Turbo 8AT Ultimate – Neoslní výkonom ale pratkickosťou

Tento model nižšej strednej triedy od automobilky Opel, v prevedení kombi, dlhodobo patrí medzi najobľúbenejšie vozidlá vo svojej kategórii. S novo predstavenou generáciou síce Astra prišla o svoje čisto nemecké korene, no už skôr uvedený hatchback dokázal, že to nemusí byť až taký problém. Podvozková platforma EMP2 je síce z dielne francúzskych inžinierov, ale značka Opel jej napriek tomu dokázala dodať nemeckú esenciu.

Nová generácia kombíka vďaka tomu stojí na rovnakom podvozkovom základe ako vozidlá Peugeot, Citroën alebo DS. To so sebou prinieslo aj niekoľko benefitov a Astra tak môže pod kapotou ukrývať hneď tri rôzne druhy pohonov – benzínový, naftový aj plug-in hybridný.

Aktuálne tu máme trojvalcovú 1.2ku, ktorá produkuje 96kW (130k) a 230Nm krútiaceho momentu. Prenos hnacej sily na prednú nápravu potom v našom prípade zaisťovala 8-stupňová automatická prevodovka. Avšak túto motorizáciu je možné zaobstarať aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Po designovej stránke sa oproti hatchbacku nič zásadne nezmení, stále sa jedná o naozaj jednoducho tvarované vozidlo s ostrými hranami a agresívnym postojom. Každopádne na dizajn si každý vie spraviť svoj názor z fotografií v galérii. Oveľa podstatnejšie zmeny sa odohrali na poli rozmerov karosérie. Astra Sports Tourer výrazne povyrástla a na dĺžku meria úctyhodných 4,64 metra.

Veľkú rolu v tom hrá rázvor náprav, ktorý je o necelých šesť centimetrov dlhší ako u východiskového hatchbacku. Medzigeneračne sa potom rázvor zväčšil dokonca o sedem centimetrov, čo už je skutočne diametrálny rozdiel. Celkovo ale bola minulá generácia Astry dlhšia.

Väčšie rozmery samozrejme prinášajú viac priestoru pre cestujúcich a batožinu. Za zmienku rozhodne stojí batožinový priestor, ktorý má pri kombíku objem 597 litrov. Potešilo nás, že druhý rad sedadiel je delený v pomere 40:20:40 a po sklopení vzniká úplne rovná plocha.

Interiér novej Astry Sports Tourer aj vo výbave Ultimate vyvoláva ľahké rozpaky. Pri porovnaní so sesterským modelom Peugeot 308SW je dizajn prístrojovej dosky dosť konzervatívny. Na druhú stranu je tu klasická podoba veľkého trojramenného volantu a to môže vyhovovať viac ako koncepcia i-Cockpit od Peugeotu.

Oceňujem tiež prítomnosť veľkého množstva analógových ovládačov, ktoré u iných automobiliek už pomaly vymierajú. Je tu však aj niekoľko detailov, ktoré doslova iritujú. Napríklad všadeprítomné lesklé čierne povrchy, či menej kvalitné vyblednuté gumové prvky slúžiacie na uzatváranie úložného priestoru na poháre, či telefón. Oba tieto materiály fungujú ako magnet na škrabance a vôbec nezapadajú do inak prémiovo pôsobiaceho interiéru.

Často som tiež bojoval s novým multimediálnym systémom. Ten je síce intuitívny a graficky podarený, ale z nejakého neznámeho dôvodu je neuveriteľne spomalený a po štarte napríklad trvá aj 5 sekúnd, kým otvorí položku na ktorú kliknem. Aby som tú kritiku interiéru trošku vyvážil, tak musím pochváliť certifikované predné sedadlá AGR, ktoré boli naozaj komfortné aj na dlhých cestách.

Drobné nedokonalosti v kabíne som však Astre ST rýchlo odpustil po prvom zvezení. Sports Tourer sa na ceste totiž správal oveľa lepšie, než som po teste krátkej verzie s elektrickým pohonom očakával. Podvozok je napríklad oproti Peugeotu tuhší, ale pritom zvláda žehliť všetky druhy nerovností a posádku neobťažuje absolútne žiadnym búchaním od tlmičov.

Športovejší charakter auta sa tiež pozitívne prejavil vo vyšších rýchlostiach či pri jazde v zákrutách. Astra sa oproti svojim bratským modelom menej nakláňala a pôsobila oveľa stabilnejšie. Čo sa týka jazdných vlastností, nemám Astre ST absolútne čo vytknúť. Svoju úlohu na tom určite zohrali aj použité pneumatiky Michelin Pilot Sport.

Preplňovanú trojvalcovú 1.2 Turbo môžete mať hneď v dvoch výkonových špecifikáciách 80kW (110k) a 96kW (130k), nechýba štvorvalcový turbodiesel 1.5 CDTI 96kW (130k). Na vrchole klasických verzií stojí plug-in hybrid s kombinovaným výkonom 133kW (180k). Silnejší 180kW (225k) hybrid dostala verzia označovaná ako GSE. My sme z čistokrvných zážihových motorizácií vyskúšali tú silnejšiu v spojení s osemstupňovým planétovým automatom EAT8 od značky Aisin.

Čo sa týka trojvalcového motora, tak jeho hodnoty na papieri nepôsobia ktovieako veľkolepo, ale v reálnej prevádzke bohato postačia. Astra ST má príjemný lineárny záťah, žiadne turbodiery ani kopance, ako u väčšiny preplňovaných motorov. Motor má síce slabý nábeh výkonu od spodnej hranice otáčok, ale v strednom a vyššom pásme otáčok chytí dych a vodičovi tak dokáže ponúknuť slušnú dynamiku.

Benzínový agregát má však dve tváre. Vie prekvapiť svojim kultivovaným chodom v ustálených rýchlostiach a predovšetkým nízkou spotrebou, ktorá sa priemerne pohybovala okolo 6 litrov paliva na sto kilometrov. No na druhej strane je jeho jadrný a vrčavý zvuk pri akejkoľvek potrebe zrýchlenia. Tu v spolupráci s osemstupňovým automatom neváha podradiť, napríklad aj z 8. prevodového stupňa na 5. a vytočiť sa ako taký polovičný šesťvalec. Niekomu sa tie zvuky môžu aj páčiť, no pri svižnej jazde to neustále podraďovanie a ryčanie začne mierne liezť na nervy.

Astra s automatom ponúkne občas trhanejšie rozjazdy s veľkým oneskorením a osemstupňový automat občas pri posúvaní v kolónach zbytočne strieda jednotku a dvojku. Bohužiaľ mu trochu chýba toľko obľúbená typická jemnosť hydromeničových prevodoviek a chvíľami pripomína moderné dvojspojkové prevodovky. Tu by som asi išiel do 6-stupňového manuálu. Ak teda automat nie je podmienkou…

Opel Astra Sports Tourer je skutočne podarený kombík s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, praktickým interiérom a úsporným benzínovým motorom. Aj keď má francúzske korene, ponechal si pôvodný charakter nemeckých modelov. Poteší prijateľnou cenou, veľkým batožinovým priestorom a nemá prakticky žiadne zásadné chyby, ktoré by sa jej nedali prepáčiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *