Peugeot 508SW je hrdým zástupcom rodu manažérskych kombíkov. Mimoriadne sofistikovaný, skvele vybavený, jazdí príkladne pohodlne a aktuálne aj po modernizácii. Môže sa pochváliť úsporným plug-in hybridným pohonom, no to, čím vás zaujme najviac, je zrejmé na prvý pohľad…
Peugeot 508SW na ulici len tak nikto neprehliadne, dokonca aj keď má pomerne nenápadnú šedú farbu laku Platinum. Má výraznú tvár pripomínajúcu leva, elegantný profil podporený bezrámovými oknami a navyše ho môžete mať aj ako kombi, čo je dnes už takmer vzácnosť.
U nás sa vlajkový liftback a kombi predáva v celkom troch variantoch, so šiestimi motorizáciami a najväčším lákadlom vylepšeného modelu je najmä ešte štýlovejší dizajn a modernejšia multimediálna výbava.
S novou inováciou designu508-čky prichádza nový svetelný podpis. Pôvodný model bol vôbec prvým peugeotom s charakteristickými „levími zubami“, ako dizajnéri prezývajú vertikálnemu dennému svieteniu. Modernejší styling predstavuje novú väčšiu masku chladiča s novým denným svietením s trojicou zvislých LED línií s trojrozmerným efektom. Najnovšiemu motívu sa oficiálne hovorí „levie pazúry“.
Ani zozadu nepôsobí Peugeot 508 ako kombi usadlo a nudne. Čierny pás s nápisom PEUGEOT, doplnený Full LED svetlometmi s tromi rôzne skosenými červenými linkami (no tu už nesymbolizujúcimi levie pazúry) vozidlo značne rozširuje. Zaujme tiež spojler umiestnený na vrchu piatych dverí a čierno lakovaný difúzor doplnený dvoma poctivými koncovkami výfuku.
Úplne zásadnou novinkou je potom rozšírenie základnej výbavy pre celý modelový rad o predné svetlomety s neoslňujúcou technológiou Matrix LED pre diaľkové svetlá. Nový je aj dizajn 18“ kolies Epherra a zákazníci si teraz môžu vybrať z celkom siedmich odtieňov lakov, z toho troch úplne nových – bielej Okénite, modrej Eclipse a šedej Titane.
Dizajnových noviniek v exteriéri nie je veľa a iba decentných vylepšení sme dočkali aj v interiéri. Peugeot aj naďalej zakladá na už tradičnej architektúre i-Cockpit, so špecifickou ergonómiou, absenciou head-up displeja a pozíciou za volantom, ktorá bohužiaľ nevyhovuje všetkým. Základom je kompaktnejší volant so splošteným vencom s vyššie umiestneným digitálnym prístrojovým štítom.
508čka je teraz vybavená novým 12“ konfigurovateľným displejom digitálneho prístrojového štítu a tiež 10“ dotykovou obrazovkou najmodernejšieho, vylepšeného infotainmentu Peugeot i-Connect Advanced. Pokročilejšie rozhranie disponuje online navigáciou TomTom, hlasovým ovládaním, vzdialenými bezdrôtovými aktualizáciami (OTA) a konektivitou s pripojením dvoch mobilných telefónov cez bluetooth súčasne.
Páči sa mi, že Peugeot zachoval jeden z charakteristických prvkov tohto modelu– ovládanie rýchlych prístupov k najdôležitejším nastaveniam v infotainmente cez klasické tlačidlá inšpirované klavírovými klávesami. Minulosťou je naopak pôvodný joystick voliča automatu, ktorý tu nahrádza novší minimalistický prepínač e-Toggle. Pri plug-in hybridoch je vybavený aj miniatúrnym a zle dostupným tlačidlom pre zapnutie režimu „B“, ktorý spúšťa silnejšiu rekuperáciu.
Faceliftovaný Peugeot 508SW sa k nám dostal na test vo vrcholnej výbave GT. Hlavnými špecifikami oproti základnej výbave Allure sú štandardný adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, parkovacie kamery monitorujúce priestor v 360 stupňoch okolo vozidla, komfortné predné sedadlá so zdravotným certifikátom AGR, vyhrievaním a masážou a balíček Driver Sport Pack s digitálnym podfarbením zvuku motora a adaptívnou citlivosťou posilňovača riadenia v športovom jazdnom režime.
Systém hybridného pohonu priestor pre cestujúcich nijako neobmedzuje, batožiny ale naložíme menej ako pri spaľováku (o 62 litrov). Batožinový priestor prišiel o svoje dvojité dno a hodnota 468 litrov je v tomto segmente hybridov ľahko podpriemerná. Do batožinového priestoru čiastočne zasahuje aj benzínová nádrž, ktorá sa zmenšila o 19 litrov (na 43 litrov) a posunula sa až za akumulátory.
Ponuka motorizácií sa po modernizácii zjednodušila – buď môžete mať úsporný diesel 1,5 BlueHDi s výkonom 130 koní spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou, alebo benzínový plug-in hybridný pohon, ktorý sľubuje tabuľkovú spotrebu 1,3 l/100km.
1.6 PureTech s výkonom 133kW (180k) a elektromotora s výkonom 81kW (110k) dáva dohromady veľmi zaujímavých 165kW (225k). Peugeot sľubuje, že pri plne nabitej batérii prejde až 49-58 čisto elektrických kilometrov, ale realita je niekde okolo 40 km. V hybridnom režime využíva elektrickú energiu na dlhšie vzdialenosti na zníženie spotreby.
Nabíjať môžete z klasickej 230V zásuvky (plné nabitie potom zaberie cca 4 hodiny) alebo z wallboxu s výkonom 3,7 kW (čas nabíjania sa skráti na 2,5 hodiny). To je pre domáce, či pracovné dobíjanie úplne dostatočné, ale ak chcete častejšie dobíjať aj vo verejnej sieti, môžete si priplatiť za výkonnejšiu 7,4 kW palubnú nabíjačku a plné nabitie potom zaberie iba hodinu a štvrť.
A prečo by som si teda mal zaobstarať Plug-in hybrid namiesto dieslu? Pretože na prevádzkových nákladoch vie ušetriť dosť peňazí. Plné nabitie batérie vyjde v domácej sieti na nejakých 2€ (z domácej nabíjačky v lacnejšom tarifnom pásme), takže jeden kilometer vás bude stáť 0,20€-0,30€, teda zhruba tretinu toho, za koľko bude jazdiť diesel.
Ale dáva to zmysel iba ak denne najazdíte okolo tých 40km a ideálne po meste a v jeho okolí. Na pravidelné dlhé jazdy po diaľniciach je stále najlepší dieslový motor, pretože Plug-in hybrid jazdí bez elektriny za vyše šesť litrov. Navyše je o nejakých +- 8000€ drahší, takže si musíte veľmi dobre prepočítať, že vám dáva zmysel. Priemerná spotreba s každodenným dobíjaním na 100% a denným nájazdom cca. 100km, bola na konci testovacieho týždňa 4,7l/100km a 17kWh/100km elektrickej energie.
Technika hybridných Peugeotov 508 je teda aj po modernizácii stále rovnaká, no našťastie zostávajú aj príjemné jazdné vlastnosti. Dokonca aj na najväčších 19“ kolesách je podvozok prekvapivo komfortný a až neuveriteľne poddajný na rozbitých cestách. Peugeot 508SW Hybrid 225 e-EAT8 je autom, za ktorého volantom si dynamickú jazdu na technickejších kľukatých naozaj užijete.
Veľké kolesá ochotne pracujú a príplatkový aktívny podvozok požiera nerovnosti s gráciou, takže 508-čka ani v nerovných zákrutách nikam neodskakuje. Športovému zážitku z jazdy pomáha aj malý volant a riadenie so strmým prevodom. A rýchle ambície podčiarkuje aj ochota zrýchľovať zo zákrut podporená elektromotorom, vďaka ktorému hybrid nepracuje s dnes už bežným emisným oneskorením najnovších pohonov. 508-čka vás navyše nestrápni ani na diaľniciach, pretože vyvinie maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu a čisto na elektrinu vie jazdiť rýchlosťou až 135km/hod. a z nuly na stovku akceleruje za 7,9 sekundy.
Na dnešnom trhu preplnenom desiatkami crossoverov a SUV je radosť vidieť naozaj štýlový liftback, či kombi, ktoré spoločne patria k najkrajším autám súčasnosti. Nie je tu ani klasický neduh hybridou s absenciou schránky na uloženie nabíjacích káblov, pretože pod podlahou kufra je schránka presne na nabíjací kábel 230V aj druhý na AC nabíjačku a tak nezaberajú priestor v batožinovom priestore. Najväčším negatívom je snáď iba to, že štýlové bezrámové okná prinášajú svoju daň vo forme zvýšeného hluku pri diaľničných rýchlostiach…