Peugeot 3008 GT Hybrid 136 e-DCS6 – Radikálne iný ako predchodca

Na slovenský trh pred nedávnom prišiel úplne nový Peugeot 3008, lákajúci na francúzsky komfort a modernú techniku. Hoci sa všade najprv skloňovala len jeho elektrická verzia, tento populárny rodinný crossover má tiež svoj lacnejší a o pol tony ľahší mild-hybridný variant, ktorý bude reálne zrejme ten najpredávanejší. Mal som týždeň na to, zistiť aké sú jeho výhody a nevýhody…

Ťažko uveriť, že sa prvá generácia Peugeot 3008 predstavila už pred viac ako pätnástimi rokmi. Vtedy išlo o zaujímavú koncepciu, ktorá hlavne dizajnovo každému nevyhovovala. Tá druhá už bola o poznanie krajšia a prepracovanejšia, no a aktuálna verzia nenechala nikoho na pochybách, že Peugeot to so zmenami myslí v každej generácii naozaj vážne. A tak tu, namiesto klasického crossoveru alebo čistého SUV, máme rovno akési SUV-kupé, či fastback? …

Peugeot sa dosť hrá s designom a vie urobiť autá, ktoré zaujmú, hoci sa samozrejme každému nemusí páčiť. Súčasne sa tiež snaží zachovať niektoré typické prvky, aj keď možno v trochu inej podobe. Pazúry LED svetiel denného svietenia na každej strane, sú tentokrát usporiadané trochu inak, v nadväznosti na hlavné svetlomety ako napríklad u faceliftovaného modelu 208.

Samotná maska ​​má postupne odtienený vzhľad vo farbe karosérie a nad ňou je tenký pás obopínajúci celú časť medzi svetlometmi. Tie sú štandardne vybavené LED technológiou, v druhom stupni výbavy GT majú aj systémom vykrývania ostatných účastníkov cestnej premávky, čiže takzvanú „matrix“ funkciu.

Zadná časť vozidla má v novej generácii výrazne klesajúcu líniu strechy a pomerne vysokú spodnú časť. Dynamicky ladené línie vyzerajú veľmi pekne a tento tvar karosérie síce vyzerá sexy a dokáže zaujať, ale nesmieme zabudnúť na to, že dozadu bez kamery nie je dobre vidieť a pri daždi, či snehu nepomôže ani fakt, že nová generácia modelu postráda zadný stierač. Ten nejde prikúpiť ani za príplatok, čo je naozaj škoda.

Ešte viac sexy je interiér vozidla s látkovými dekórmi, prepracovaným ambientným osvetlením a evolúciou architektúry i-Cockpit s „plávajúcim“ 21-palcovým panelom na vrchu palubnej dosky. Tomuto sekunduje konfigurovateľný 9,7-palcový panel i-Toggles s až 10 skratkami. Užívať si môžete tiež sedadlá s certifikáciou AGR, prípadne za príplatok ich elektricky nastaviteľnú a odvetrávanú verziu s masážou, či hi-fi audio sústavu Focal s 10 reproduktormi a celkovým výkonom 690 W.

Po zasadnutí do novo vytvarovanej kabíny som pochopil, že Peugeot sa evidentne snaží vstúpiť do luxusných vôd. V interiéri je totiž množstvo kvalitných materiálov, nový volant a robustný stredový tunel s fyzickými tlačidlami. Niektoré veci sú funkčné, iné novinky na mňa pôsobia len dojmom: urobiť zmenu pre zmenu.

Medzi také patrí napríklad presunutie ovládača automatickej prevodovky z priestoru medzi sedadlami priamo na palubnú dosku napravo od volantu, vedľa štartovacieho tlačidla. Ani po týždni som si nezvykol a skoro vždy som pred cúvaním „šmátral“ na stredovom tuneli. Nešlo o úsporu miesta, ako keď napríklad Renault presunul ovládač na páčku vpravo od volantu, čím vznikol na stredovom tuneli nový odkladací priestor. Pri 3008 je na pôvodnom mieste ovládača prevodovky nový volič jazdných režimov.

Palubná doska teraz síce vyzerá úplne inak, ale informácie prístrojového štítu sú rovnako ako v minulosti, umiestnené nad volantom a nie v jeho priehľade. Cez hlavnú dotykovú obrazovku sa ovláda drvivá väčšina funkcií, vrátane klimatizácie. Palubná doska sa vydala skôr cestou sesterského Opelu, keď namiesto členitého systému obrazoviek ponúkne jednu veľkú zakrivenú 21-palcovú „televíziu“ kombinujúcu digitálny prístrojový štít s obrazovkou infotainmentu. V úplne základnej výbave tu nájdeme dva 10-palcové digitálne displeje vedľa seba.

Pod stredovou obrazovkou je dotyková obrazovka programovateľných ovládačov i-Toggles, na ktorej je možné nastaviť na dvoch posuvných radoch, 10 najpoužívanejších funkcií. Veľmi užitočná vec na cesty, pretože tu človek nemusí zdĺhavo pátrať v palubnom menu a jednu z desiatich funkcií. ktoré najčastejšie využíva, má doslova po ruke. Pod touto lištou sa nachádza bezdrôtové nabíjanie telefónov s výkonom 15 W a ešte nižšie akási odkladacia schránka s uzatvárateľným krytom. Len si na ňu nepokladajte telefón, pretože po otvorení skončí preklopený v útrobách schránky…

Moderná architektúra STLA medium umožnila do Peugeotu 3008 zástavbu všetkých druhov pohonov. Základom je teda testovaný mild-hybridný trojvalcový benzín 1,2 Hybrid s výkonom 100kW (136k), kombinovaný so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou a na vrchole potom je elektrická verzia (s 400V architektúrou, disponujúca štandardným alebo predĺženým dojazdom, prípadne dvojmotorovým variantom). Medzi tieto motorizácie sa ešte dostana plug-in hybridná verzia s kombinovaným výkonom 195 koní a čisto elektrickým dojazdom až 85-87 km.

Na test sme teda dostali základný mild-hybrid s výkonom 136 koní. Ide o známy, ale výrazne prepracovaný trojvalec s označením PureTech a s objemom 1,2 litra a nie, neprepadajte panike, pretože prepracovaných bolo až okolo 40% dielov, a predovšetkým zmizol kritizovaný rozvodový remeň v oleji, ktorý nahradila poriadna reťaz. K spaľovaciemu motoru je pridaný malý elektromotor priamo v prevodovke a malá batéria.

Priemerná spotreba by mala byť 5,5l/100km no v reálnej premávke logicky záleží hlavne na vodičovi a zvolenej trase. Každopádne mild-hybrid najlepšie funguje v meste, kedy mu elektrina pomáha pri rozjazdoch a v nízkych rýchlostiach. Elektromotor má totiž sám o sebe výkon až 21kW a krútiaci moment 55Nm. Teoreticky by na elektrický pohon malo auto jazdiť po meste až 50% času. Nám sa počas týždňa a kombinácie mesto/okresky/diaľnica v pomere 30/40/30 podarilo dosiahnuť spotrebu 6,5l/100km.

Proti predchádzajúcemu trojvalcou bez podpory elektriny je tiež o niečo tichší a rovnako aj nová 6-stupňová dvojspojková automatická prevodovka má menšie oneskorenia ako starší 8-stupňový menič. Na diaľnici už ale je prínos mild-hybridu celkom mizivý. Spotreba rastie niekam k 8 litrom a na stovku sa dostanete za 10,2 sekundy. Nie, že by bola táto motorizácia lenivejšia ako trojvalec bez mild hybridu, len teda od tohto pohonu nečakajte žiadne zázraky. Na naháňanie dvojlitrových TDi po nemeckej diaľnici to nebude…

Podvozok je tu príjemne tuhý a veľmi dobre si rozumie s kvalitným asfaltom. Všeobecne je nový Peugeot 3008 celkom tuhé auto a vzhľadom na to, že ani za príplatok nejde zakúpiť adaptívne odpruženie, jediným riešením pre plavnejšiu jazdu sú menšie disky. Peugeot 3008 je s týmto motorom ideálnou voľbou pre tých, ktorí nemajú radi náhlenie a športovejšie tempo na okreskách im nič nehovorí. Tu sa hrá na spotrebu a na menšiu potrebu záťahu. Oproti plne elektrickému variantu je hybrid o 535 kg ľahší a to je nutné brať pri rozhodovaní o voľbe pohonu do úvahy, rovnako ako rozdiel v cene.

Elektrická verzia je o priepastných 13.000€ drahšia, pretože v aktuálnom cenníku spaľovací motor štartuje s cenou 31.490€, zatiaľ čo jeho elektrický súrodenec s menšou batériou od 44.490€, oboje vo výbave Allure. Za verziu GT, ktorá je v zjednodušenej ponuke výbav, čo by sa malo podpísať na krátkych dodacích lehotách, si priplatíte 4.000€ v oboch prípadoch. Diesel pod kapotou už v dnešnej dobe čakať nemôžeme ale nádejný by mohol byť napríklad plug-in hybrid, ktorý má tiež celkom zaujímavé parametre, teda elektrický dojazd okolo 85 kilometrov, čo už sa s nejakou fotovoltaikou na streche oplatí.

Peugeot e-3008 je veľmi slušným nástupcom svojho predchodcu, hoci kvôli univerzálnej platforme nie je už tak priestranný. Elektrifikácia je pre značku Peugeot prioritou na najbližších pár rokov a aj nová generácia 3008 je ponúkaná hlavne ako elektromobil. Menej náročných vodičov s kľudnou pravou nohou a ľudí, ktorý potrebujú auto na každý deň a primárne do mesta, by však nová hybridná motorizácia potešiť mohla. Prednosťou je hlavne jej cena a s vynoveným motorom aj predpoklad spoľahlivosti…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *