Peugeot 508 SW PSE – Tristošesťdesiat kombinovaných koní

Exkluzívny, priestranný a celkom rýchly Peugeot? Áno, aj tak nejako by sa dal popísať model 508SW PSE. Jedná sa o plug-in hybrid s výkonom 360 koní, polozávodnou technikou a vzhľadom, ktorý si len tak nepomýlite s konkurenciou. Minulý rok tento model prešiel faceliftom, ktorý podľa môjho názoru vyhladil doterajšie nedostatky a vyšperkoval 508-čku k dokonalosti. Ako sa nám s ním jazdilo? Poďme sa na to pozrieť…

Facelift sa naozaj podaril. Z kapoty zmizlo, v rámci edície PSE, číselné označenie „508“ a výrobca ho nahradil tromi limetkovo sfarbenými pazúrmi v miernom skosení. Na výber sú tri laky karosérie (biela, čierna a šedá) a už v základe je optický paket karosérie. Ten obsahuje iný predný a zadný nárazník, na rohoch ktorých nájdeme efektne vyzerajúce difúzorové „krídelká“.

V základnej výbave sú tiež až 20″ kolesá Exxar s dvojfarebným lakovaním a nechýbajú ani obrovské predné brzdové kotúče o veľkosti 380 mm so štvorpiestikovými strmeňmi, tiež v limetkovom odtieni. Pridajte k tomu zadný difúzor, dvojicu koncoviek výfukového systému a razom pred vami po desaťročí stojí Peugeot, ktorý by pokojne mohol figurovať v pokračovaní slávneho francúzskeho filmu Taxi.

508čka tiež konečne dostala Matrix LED svetlomety, ktoré fungujú ukážkovo, no chýba im možnosť ostrekovania, čo bude nevýhoda hlavne v zime. Peugeot 508 vo verzii PSE tiež dostal zníženie svetlej výšky o 10 mm vpredu a 1 mm vzadu. Rovnako sa rozšíril rozchod kolies o 24 mm vpredu a 12 mm vzadu. Vďaka tomu vyzerá 508-čka „rozkročenejšie“.

V kabíne zostalo takmer všetko postarom, je nadmieru luxusná a kvalitne spracovaná, avšak miesta v nej nie je úplne na rozdávanie. Môže za to hlavne veľmi široký stredový tunel, ktorý výrazne obmedzuje priestor na nohy vpredu. Miesto nad hlavou hzasa dokáže ukrojiť strešné panoramatické okno, ktoré môžete mať za príplatok, takže ak ste vyšší – neodporúčame.

Predné športové sedadlá boli dokonalou oporou v zákrutách a ich elektrické nastavenie je dostatočne široké. Opäť nechýbal trochu sploštený športový volant, cez ktorý je pri dobrom nastavení aj trochu vidieť na digitálnu palubnú dosku. Posed za volantom je však takmer motokárový a práve v aute ako je 508 PSE dáva i-Cockpit azda najväčší zmysel.

Zostali tu aj pôvodné strieborné klavírové klávesy pod stredovým displejom, ktorých umiestnenie je celkom nešikovné, pretože na to aby ste videli aké funkcie obsluhujú, je nutné nakloniť sa dopredu a pozrieť na piktogram, ktorý majú na sebe. V noci je to ešte horšie, pretože biele podsvietenie je na nich prakticky neviditeľné.

508čka je po modernizácii vybavená aj novým 12“ konfigurovateľným displejom digitálneho prístrojového štítu a tiež 10“ dotykovou obrazovkou najmodernejšieho, vylepšeného infotainmentu Peugeot i-Connect Advanced. Pokročilejšie rozhranie disponuje online navigáciou TomTom, hlasovým ovládaním, vzdialenými bezdrôtovými aktualizáciami (OTA) a konektivitou s pripojením dvoch mobilných telefónov cez bluetooth súčasne.

Skvelé je, že jas obrazovky infotainmentu a všetkých tlačidiel je možné upraviť naraz, na hornej lište obrazovky palubného systému. Novinkou je zapustená páčka voliča automatickej prevodovky e-Toggle, zabudlo sa tu však bohužiaľ na tak jednoduchú a celkom potrebnú vec, akou sú stropné madlá vpredu aj vzadu. V batožinovom priestore nenastali prakticky žiadne zmeny a systém hybridného pohonu priestor pre cestujúcich nijako neobmedzuje.

Batožiny tu však naložíme menej ako kedysi pri čistom spaľováku, pretože batožinový priestor prišiel o svoje dvojité dno a hodnota 468 litrov je v tomto segmente hybridov ľahko podpriemerná. Do batožinového priestoru čiastočne zasahuje aj benzínová nádrž, ktorá sa zmenšila o 19 litrov (na 43 litrov) a posunula sa až za akumulátory. To najdôležitejšie sa ale nachádza pod kapotou a v útrobách podvozku…

Hlavným ťahúňom je tu benzínový štvorvalec s označením PureTech a objemom 1,6 litra, ktorý poskytuje výkon 147kW (200k). Sekunduje mu predný elektromotor s výkonom 81 kW (111 k) a posledným článkom v pohonnej sústave je zadný elektromotor s výkonom 83 kW (113 k). Ako všetkým asi došlo, vozidlo má pohon všetkých štyroch kolies a kombinovaný výkon slušných 360 koní. Batéria vozidla má kapacitu 12,4 kWh, dá sa nabíjať výkonom až 7,4 kW a po jej plnom nabití je možné ísť na elektrinu rýchlosťou až 135 km/hod.

Pohonné ústrojenstvo funguje ako vo všetkých ostatných plug-in hybridných Peugeotoch so systémom Hybrid4 – pri malej záťaži jazdí na elektrinu a primárne poháňa zadné kolesá. To preto, že tam nie je elektromotor predradený prevodovke a má len klasický jednostupňový reduktor, takže pohon je tým pádom oveľa efektívnejší.

V takom prípade sa ale baterka vybije aj skôr ako po najazdení 30 km, čo nie je nič moc. Naopak v hybridnom režime som bol schopný batériu úplne vybiť až po najazdení 80 km a spotreba sa pohybovala okolo 3 litrov na 100 km. Kto zabudne nabíjať, prípadne mu jednoducho na dlhej trase dôjde energia v batérii, ten sa musí pripraviť na spotrebu okolo 9-10 litrov na 100 km, a to sa ešte nebavíme o extrémnej športovej jazde. Pri tej je zasa 43l nádrž schopná zmiznúť aj po 200 kilometroch…

A keď ide o zábavu za volantom, tak tej vie verzia PSE ponúknuť naozaj veľa. Je jasné, že hlavne v rýchlostiach niekde k 200km/hod. nebude dynamika, vďaka 1.6-ke pod kapotou, taká oslnivá ale naopak do nejakých 160km/hod. je 508SW PSE veľmi nebezpečným kombíkom voči takmer čomukoľvek na ceste a je úplne jedno či na diaľnici alebo okresnej ceste. Podvozok je totiž tak dobre naladený divíziou Peugeot Sport, že by toto auto pokojne znieslo ešte o ďalších 100 koní navyše. A čo viac si priať ako keď je podvozok rýchlejší ako motor. Reakcie predných kolies na otočenie volantom sú prakticky okamžité a presné, adaptívne tlmiče navyše zvládajú svoju prácu na jednotku a nejaké nerovnosti ich len tak nerozhádžu.

Je tu však jedna „malá“ výtka a to, že tu nie je možnosť úplnej deaktivácie stabilizačného systému. Dokonca ani nejaké ľahké obmedzenie v režime Šport nie je možné a jediné, čo vodič dokáže ovplyvniť, je vypnutie protipreklzového systému, ktorý sa však aj tak v rýchlosti nad 50 km/h opäť sám aktivuje. Inak je však jazda zábavná a po prepnutí do režimu Šport pod plynom, dokáže 508- čka na výjazde zo zákruty veľmi pekne vytvoriť dojem, že pomáha zatáčať vonkajším zadným kolesom… na nejakú nedotáčavosť tu jednoducho rovno zabudnite, pretože je tu tiež režim 4WD, ktorý vďaka dvom elektromotorom dokáže divy.

508-čka v prevedení PSE začína v cenníku ako liftback s cenovkou nastavenou tesne pod hranicu 70-tisíc € (69.990€). Na verziu kombi, teda 508SW PSE, si pripravte približne o tisícku viac (71.290€) a ak chcete príplatky ako Active Suspension Control – systém adaptívneho podvozku tak plus ďalších 1.200€, za Pack Vision + Drive Assist ďalších 1.200€, za Pack Night Vision so systémom nočného videnia pre zmenu plus 1.300€ a ak chcete aj Pack Opening Sunroof s otvárateľnou panoramatickou strechou, tak znovu 1.200€… a príplatkov môže byť pokojne ešte viac.

Navzdory vyššej cene, si ma Peugeot 508 SW PSE dokázal za jeden týždeň, ktorý som za jeho volantom strávil, skutočne získať. Zvláda totiž fungovať ako slušne pohodlný a veľký rodinný kombík a vďaka naozaj vysokému výkonu a dobre naladenému podvozku sa nestratí ani pri prudko športovej jazde po okreskách, či nebodaj na okruhu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *