Aby značka Mazda dokázala so svojimi ostatnými atmosférickými modelmi plniť stále prísnejšie emisné normy v EU, potrebovala v ponuke nejaký malý hybrid. Namiesto drahého vývoja išla cestou partnerstva so značkou Toyota, pretože kto iný by mohol poskytnúť lepší hybridný systém ako práve ona?!
Keď sa Mazda 2 Hybrid pred rokmi ukázala svetu prvýkrát, bola to vlastne len Toyota Yaris s iným logom. Mazda potrebovala rýchlo dodať do svojho portfólia hybridnú technológiu a na invenciu dizajnérov z Mazdy jednoducho nezostal priestor. Nedávno však hybridná „Dvojka“ prešla menším omladením, ktoré ju od malej Toyoty odlišuje trochu viac. Ale len naozaj o trochu… nezabúdajme, že každá drobná zmena na karosérii podlieha homologačným procesom, čo si vyžaduje čas a nemalé peniaze.
Facelift Dvojky tak prináša aspoň inak upravený predný nárazník s väčšími nasávacími otvormi, ktoré sa viac blížia filozofii Kodo. Vzadu si zase všímame oddelené svetlá, ktoré naopak pri Yarise opticky spája čierna vodorovná línia na veku batožinového priestoru. Dvojka tiež dostala iný dizajn kolies a teda si môžete vybrať klasické 15″ plechové disky s krytmi alebo 16″-17″ zliatinové disky. A týmto zoznam inovácií z vonku v rámci modernizácie končí.
V interiéri tiež zostáva všetko pri starom a Dvojku odlišujú naozaj len emblémy na volante a koberčekoch. V rámci faceliftu pôvodného Yarisu sa aj do Mazdy dostal nový digitálny prístrojový štít a vyššie stupne výbavy majú tiež väčšiu, až 10,5″ a modernejšiu obrazovku infotainmentu. Jej menu je prehľadné a chod svižný, len obraz pri cúvaní vyzerá na dnešné pomery zastaralo a má nízke rozlíšenie. Plusom však je, že teplota klimatizácie a ďalšie dôležité funkcie sa stále nastavujú tradičnými mechanickými ovládačmi na samostatnom paneli.
Priestrannosť vpredu aj vzadu zodpovedá malému autu tejto kategórie. Sedačky sú pohodlné a tie predné majú dobré bočné vedenie. Batožinový priestor s objemom 286 litrov by mohol byť väčší, no pre bežné mestské nákupy je to úplne postačujúce. Príplatkové panoramatické strešné okno, spoločne s čiernym obložením strechy zaručujú nerušený výhľad na oblohu, takže si v kabíne užijete pocit väčšieho priestoru.
Čo by sa dalo oproti Toyote zlepšiť a mohlo hrať v prospech Mazdy, by boli kvalitnejšie materiály v kabíne, no posádku stále prevažne obklopujú iba tvrdé plasty. Opäť však pripomínam, že by to výrobu predražilo a tak bolo rozhodnutie ponechať všetko rovnaké, veľmi jednoduché. Mäkčené plasty v malom mestskom aute by sa navýšením ceny obhajovali len ťažko.
Bez zmien zostáva aj technika pod kapotou a v ponuke je teda iba jediná motorizácia. Hybridná sústava opäť pracuje s trojvalcovou tisícpäťstovkou , ktorá spolupracuje s elektromotorom. Ich spoločné snaženie prináša maximálny výkon 85kW (116k) pri 5500 otáčkach za minútu a k tomu maximálny krútiaci moment 120Nm v rozmedzí 3 600 – 4 800 otáčok za minútu.
Štandardom a vlastne jedinou voľbou pre hybridnú Dvojku je prevodovka e-CVT a pohon predných kolies. S pohotovostnou hmotnosťou ľahko cez jednu tonu je na stovke za 9,7 sekundy a vie pokračovať až k rýchlosti 175 km/h. Nový, výkonnejší 130-koňový hybrid je ešte o nejakú sekundu rýchlejší, no ten zatiaľ zostáva vyhradený pre Toyotu.
Systém si sám reguluje využívanie motora a generovanie elektriny pre pohon a tak, s častým využitím čisto elektrickej jazdy, je Dvojka schopná jazdiť aj pod 4l/100km. Systém využíva kombináciu benzínového motora a dvoch elektromotorov. Full hybridná technológia uchováva kinetickú energiu získanú počas jazdenia, spomaľovania a brzdenia, a neustále dobíja vysokovýkonný akumulátor. Môžete jazdiť na dlhé vzdialenosti bez obáv o spotrebu alebo zastávky na nabíjanie.
Aj po modernizácii jazdí hybridná Dvojka prakticky úplne rovnako. Pri zošliapnutí plynu na podlahu sa ozve ostrý rykot objemného trojvalca, ktorý sa nebojí letieť do vysokých otáčok, aby stíhal vyrábať elektrinu pre hybridnú sústavu. Pri diaľničných rýchlostiach si všimnete väčší aerodynamický hluk okolo okien a tiež výraznejší valivý hluk od kolies, keďže kvôli hmotnosti sa šetrilo na vytlmení podbehov.
Nevadí. Teritóriom Dvojky sú aj tak primárne mestské uličky a dochádzanie zo satelitov. Tam sa cíti ako doma a s krátka karoséria s kolesami v rohoch sa ľahko prepletá každou úzkou uličkou, či preplneným parkoviskom. Na retardéroch a rozbitých cestách zasa oceníte dospelo naladený podvozok, ktorý neodskakuje ani s obutými sedemnástkami.
Čo zamrzí je, že ani tu sa už nevyhneme, vďaka EU povinnému, akustickému varovaniu pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti. Nie je to tak otravne hlasné ako pri iných značkách ale podvedome to vnímate. Celkovo sú rôzni defaultne zapnutí asistenti až príliš akční, čo by zrejme toľko nevadilo, keby šli ľahšie vypnúť. Lenže to tu vydá na zdĺhavé listovanie v menu palubného počítača na budíkoch, pomocou tlačidiel na volante. Po týždni som v tom už mal svoj ranný a poobedný rituál a pripadal som si ako pilot stíhačky pri predletovej procedúre.
Nová Mazda2 Hybrid začína na sume 20.690€ za základnú výbavu Prime-Line a oproti štandardnému cenníku Yarisu teda priplácate 1.400€. Najvybavenejšia Dvojka má sedadlá v umelej koži, presklenú panoramatickú strechu, head-up displej, či systém rozoznávania hlasu a to je na nákupnú tašku do mesta celkom prehnané. Nečudo, že takýto kúsok vo výbave Homura-Plus, už stojí vyše 28-tisíc a tým predčí aj najvyššiu športovú výbavu Toyoty – GR-Sport, ktorá ponúkne silnejší hybrid. Ten, kto však už nejkú väčšiu Mazdu doma má, zrejme siahne po rovnakom logu, takže v prípade auta pre polovičku, je voľba Dvojky jasná…