KIA EV9 GT-LINE 1st Edition AWD 6S- Elektrický relaxačný koráb

Kia EV9 je nielen ukážkou technologického pokroku kórejskej automobilky, ale aj odrazom jej sebavedomia. Dizajn, ktorý je automobilkou označovaný ako „spojené protiklady“ vlastne vystihuje celú podstatu tohto vyše päťmetrového elektrického korábu. Poďme sa teda nechať usadiť do šiestich relaxačných kresiel a zistiť, ako sa vlastne s EV9kou žije…

Kia EV9 je u nás neprehliadnuteľná nielen na cestách, ale aj na parkoviskách, kde ju skrátka s dĺžkou 5015 milimetrov, šírkou 1980mm a výškou 1780mm nemáte šancu prehliadnuť. Skoro by sa až chcelo povedať, že sa jedná o americké auto alebo aspoň model určený pre USA, kde majú v obľube obrovské SUVčka. Svojím spôsobom tak môžeme byť radi, že sa takto veľké auto pozrelo aj na náš trh, kde sa určite tiež nájde zástup zákazníkov, ktorí ocenia vozidlo so 6 až 7 miestami a bezemisným pohonom.

Hoci Kia EV9 pôsobí veľmi hranato, má veľmi slušnú aerodynamiku. Koeficient odporu činí 0,28, čo je skutočne pekná hodnota na takto veľké vozidlo. Aerodynamike bezpochyby napomáhajú aj vysúvacie kľučky, naozaj dômyselne zakrytovaný podvozok, aktívne vzduchové klapka v maske chladiča a v neposlednom rade aj dizajn kolies.

Tie nezaostávajú za hranatým dizajnom a súčasťou nami testovanej verzie GT-Line boli až 21-palcové kolesá. Navyše, obuté na relatívne vysokom profile pneumatík (285/45 R21), takže celkový priemer kolies je priamo gigantický.

Futuristický vzhľad EV9ky sa vlastne príliš nelíši od rovnomenného konceptu z roku 2021. Chýba len „hviezdna“ maska ​​so sústavou LED diód, ktorú síce EV9 mať môže napríklad v USA, ale kvôli legislatíve zatiaľ nie v Európe. Držme palce aby sa značke KIA podarilo presadiť túto designovú vychytávku aspoň pri najvýkonnejšej verzii GT, na ktorú si však ešte chvíľu počkáme.

Ale aj aktuálne použitá svetelná technika stojí za to. Verzia GT-Line je vybavená v sérii novými vertikálnymi matrixovými reflektormi, ktoré obsahujú 32 diód a dokážu cestu nádherne osvietiť a celkom slušne vyrezávať protiidúcu premávku. Škoda len, že matrixové reflektory sú iba súčasťou verzie GT Line. V základnej úrovni Earth ich nie je možné dokúpiť.

Zaujímavú grafiku majú aj zadné LED svetlá, ktoré zasahujú vysoko do stĺpikov a aj vďaka nim si EV9 v noci s iným autom nezameníte. Neviem či EV9ku označiť ako čistokrvné SUV, čo naznačuje najmä výrazná plastová ochrana podvozku. Svetlá výška je totiž iba skromných 177 mm a podľa správania na ceste EV9ka ani nechce byť off-roadovým vozidlom, skôr dokonale komfortným diaľničným krížnikom.

Jedným z unikátnych prvkov EV9ky sú aj veľké presklené plochy. Na rozdiel od väčšiny moderných vozidiel, ktoré majú vysoké vnútorné hrany okien, poskytuje EV9 vzdušnejší interiér a skvelý výhľad von.

Začnime však designom interiéru. EV9ka je elektromobil, ktorý demonštruje svoju ekologickú povahu aj výberom udržateľných materiálov, napríklad textílií z recyklovaných PET fliaš a podobne. Takže v kontexte s pozíciou vlajkovej lode sa vám možno budú zdať niektoré plasty trochu lacnejšie. Vo verzii GT Line je však všetko pekne zladené a modrý interiér je celkom pohľadný. Výsledkom je moderná a extrémne vzdušná kabína, ktorej atmosféru dotvára čierny strop a dve strešné okná.

Horizontálna palubná doska nesie až tri displeje. Dvaja 12,3-palcové totiž zrejme nestačili, a tak sa pridala tretia medzi nimi, s uhlopriečkou 5-palcov. Slúži na ovládanie klimatizácie a je takmer úplne v zákryte volantu, takže nie vždy vidíte na údaje teploty. Oceňujeme však, že Kia použila matný povrch displejov, ktoré sú odolné nielen proti odleskom, ale aj odtlačkom prstov.

K ergonomickým chybičkám musíme povedať napríklad umiestnenie štartovacieho tlačidla na konci voliča prevodovky a taktiež umiestnenie tlačidiel voľby jazdných režimov a off-roadových módov na spodnej časti volantu, kde sú takmer úplne mimo dosahu rýchleho prepnutia. Samotný infotainment, ktorý poznáme napríklad z EV6ky, pracuje rýchlo a má veľmi peknú grafiku.

Prezerať si na ňom môžete napríklad podrobné štatistiky o spotrebe energie alebo využiť inteligentný plánovač trás s optimálnymi zastávkami na nabíjanie, tak aby ste sa do cieľa dostali čo najrýchlejšie. Analytiku spotreby má Kia zvládnutú skutočne perfektne a tu by sa ostatné automobilky mohli veľa priučiť. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru OTA, čiže vzduchom.

Vozidlo si možno jednoducho prepojiť s mobilnou aplikáciou a na diaľku ho kontrolovať a ovládať, pričom v aplikácii nechýbajú ani rôzni pokročilí asistenti a funkcie. Cez diaľkové ovládanie na kľúčiku od vozidla je tiež možné napríklad zaparkovať či vyjsť z úzkych priestorov. Adaptívny tempomat sa učí štýl jazdy vodiča a pomocou pádiel pod volantom je potom možné regulovať rekuperáciu až v štyroch stupňoch, či ponechať automatickú. V tomto ohľade možno pochváliť aj funkciu i-Pedal, teda možnosť vozidla riadiť iba jedným pedálom, kedy po zložení nohy z pedálov EV9ka sama zastaví.

Nevídaný je aj vnútorný priestor a komfort. V rámci testovaného 6-miestneho prevedenia by som označil najzaujímavejšie sedadlá v druhom rade, ktoré sú v tomto variante plne elektrické, otočné a disponujú aj lakťovou opierkou na vnútornej strane. Otočenie sedadla je pritom otázkou chvíľky, pretože prebieha pomocou poistky v spodnej časti, ktorú stačí odistiť a potom už len točiť.

Tretí rad sedadiel, ktorý je často považovaný za pomyselnú „núdzovku“, na ktorej nikto sedieť nechce tu nájdeme tiež. Pre Kiu EV9 však žiadna „núdzovka“ neplatí a je tu skvelý a pohodlný posed. Tieto sedadlá majú navyše elektrické ovládanie sklonu, takže sa nemusíte obávať toho, že by ste sedeli v nepríjemnej pozícii.

Pasažieri v každom rade majú tiež po ruke odkladací priestor, USB-C konektory a držiaky na poháre. Tvar karosérie a spomínané veľké okná, potom zaisťujú, že dovnútra prúdi dostatok svetla a počas posedenia aj v treťom rade sa rozhodne nebudete cítiť nijak klaustrofobicky. Zároveň platí, že všetky sedadlá sú veľmi príjemne mäkké a skutočne komfortné aj na dlhšie cesty.

Ak potrebujete sťahovací voz, môžete sklopiť operadlá sedadiel a využiť ohromný kufor. Inak jeho základný objem 333 litrov zďaleka nie je márny. Batožinu môžete uložiť aj do 90-litrového „frunku“ pod prednou kapotou, pokiaľ si zvolíte pohon iba zadných kolies. Vo verzii s dvojicou motorov sa objem frunku zmenšil na 52 litrov, no káble na 230V aj na AC nabíjačku tu uložíte s prehľadom.

Kia EV9 disponuje obrovskou 99,8 kWh batériou, pričom platí, že táto kapacita je využiteľná a celkovú kapacitu výrobca neudáva. S prihliadnutím na celkovú hmotnosť (takmer 2,7 tony) sa však logicky ponúka otázka, ako je na tom vozidlo s dojazdom?! V prípade náhonu na zadné kolesá by sa podľa výrobcu mal teoreticky dostať kombinovaný dojazd až na 774 km podľa WLTP v meste, pri testovanej verzii AWD potom na 668 kilometrov v mestskej premávke.

Bežný užívateľ prevedenia AWD, ktorý bude raz za čas využívať aj výkonový potenciál EV9, teda takmer 400 koní pod kapotou a kombinovaný max. krútiaci moment 700 Nm, sa bude pohybovať v rozmedzí medzi 400 a 500 kilometrami na nabitie. Tak tomu bolo aj počas testovacieho týždňa.

Počas používania síce neustále pršalo a to vždy pri elektrických vozidlách zdvihne spotrebu o desiatku kW hore, no kupodivu v meste sme namerali veľmi peknú spotrebu iba 17 kWh/100km. Behom testovacieho týždňa sme sa dostali na spotrebu 24,6kWh/100km, teda teoretický dojazd 405 kilometrov s plne nabitou batériou. Do tejto spotreby sa však premietly aj krátke testy zrýchlenia v rámci natáčania, aktivovaný terénny režim pre pohon 4×4, kvôli zaplaveným cestám a podobne.

Výhodou EV9ky je aj to, že využíva pokročilú 800V architektúru, takže umožňuje ultrarýchle nabíjanie. Maximum, ktoré dokáže využiť je až 350kW a tak v prípade ideálnych podmienok viete dobiť batériu z 10 na 80% len za 24 minút. Kia EV9 je skutočne špičkový rodinný elektromobil a viacerí určite ocenia možnosť pripojiť príves s hmotnosťou až 2,5 tony (AWD veriza), či prípravu na všetky možné systémy obojsmerného dobíjania (okrem V2L tu tiež nájdeme V1G, V2G, V2H a V2B).

Podvozok je na auto, ktoré váži cez dve a pol tony a obúva 21″ kolesá, úžasný. Hmotnosť z neho pri jazde cítite, no najviac hmotnosti má EV9ka v podvozku medzi nápravami, čo výrazne znižuje ťažisko. Dokáže byť aj prekvapivo komfortný napriek tomu, že nemá vzduchové odpruženie, ale ani adaptívny podvozok. Rýchla alebo ostrá jazda v zákrutách sa však EV9ke príliš nepáči, napriek tomu dlhé zákruty dokáže prechádzať veľmi rýchlo. Primárne je tu však všetko naladené na komfort…

Výbavy sú dve a sú takmer pevne dané, vrátane tej s pohonom všetkých kolies. Nižšia výbava Earth 1st Edition je spojená len so zadokolkou a kúpite ju minimálne za 74.990€ DPH, tá vyššia a testovaná GT-Line 1st Edition, s pohonom všetkých kolies, štartuje na 82.990€ s DPH. K testovaciemu kúsku si pripočítajme 6-miestnu verziu s relaxačnými sedadlami v druhom rade za 790€ a lesklý lak karosérie Snow White Pearl za 890€. Vyjde nám suma 84.670€ za naozaj skvelú výbavu.

Kia EV9 sa ukázala ako skvelý konkurent vo svojej triede a právom si zaslúžila titul Svetové auto roku 2024. Ponúka skvelú dynamiku, komfort, priestornosť a moderné technológie. Jej dizajn je možno polarizujúci, ale na ceste ju určite neprehliadnete.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *