Malý crossover Peugeot 2008 patrí medzi najpopulárnejšie modely tejto francúzskej automobilky a aby si v očiach zákazníkov uchoval atraktivitu, dopriali mu pred cca. rokom aj poriadny facelift. Nedávno však automobilka Peugeot predstavila množstvo dôležitých noviniek po stránke techniky a tak aj 2008-čka dostala vynovený 1.2-litrový trojvalec s mild-hybridnou technikou. Pozrime sa teda na hybridný crossover, ktorý púta pohľady…

V aktuálne druhej generácii, odhodila 2008-čka vizáž naboptnanej 208-čky balancujúcej na malých kolieskach a auto pôsobí vyvážene a dospelo. Proporcie sú vlastne dosť porovnateľné s normálnymi hatchbackmi len je to celé o nejakých pár čísel väčšie. Na rozdiel od dôb minulých, tu definitívne skončila hra na terénnosť a svetlá výška je len o jeden a pol centimetra väčšia ako pri 208-čke. Ale komu to prekáža?! Toto je aj tak čisto mestský bojovník a oplastovanie dookola slúži len ako ochrana pred nástrahami parkovísk či úzkych garáží.

Zhrnieme si ešte pre poriadok nejaké novinky, ktoré sú tu po facelifte. Predná časť zaujme výraznejšou novou maskou chladiča, v ktorej strede vidíme nové logo značky. Nové sú tiež tri LED moduly denného svietenia, umiestnené v bočných rámčekoch predného nárazníka, nahradzujúce jeden modul.

Vozidlá vo vyššej, testovanej výbave GT ponúknu LED svetlomety s tromi modulmi (bez matrixovej funkcie, no s automatickým prepínaním diaľkových/stretávacích svetiel) a pri všetkých vozidlách potom vzadu vidíme nové horizontálne LED moduly koncových svetiel. Paleta farieb sa rozrastá o nové odtiene lakov a nechýba ani nový dizajn zliatinových kolies v rozmeroch 16 až 18 palcov.

V kabíne ponúkne nová 2008-čka napríklad lepšie čalúnenie alebo novú grafiku 10-palcového digitálneho prístrojového štítu. Modely vo vyššej výbave potom dostávajú aj 3D displej. V strede palubnej dosky je pri všetkých modeloch nová 10-palcová obrazovka infotainment systému, ktorá je prakticky totožná s ostatnými koncernovými vozidlami.

Cestujúci sa tu môžu tešiť na viac USB zásuviek (USB-A aj USB-C), výkonnejšiu bezdrôtovú nabíjačku, pestrú paletu asistenčných systémov (bohužiaľ aj s najnovším „asistentom“ prekročenia maximálnej povolenej rýchlosti) a potešia aj nové parkovacie kamery s HD rozlíšením (aj keď sú tu stále len dve a bočný obraz si software dopočítava). Úpravou prešla aj aplikácia MyPeugeot, ktorá umožňuje uchovávať informácie o servise či odosielať pokyny pre navigáciu.

Dôležitejšie zmeny sa ale odohrali pod kapotou. A to ako u verzie so spaľovacími motormi, tak u čisto elektrického crossoveru e-2008. Ten sa môže po facelifte pochváliť batériou s kapacitou zväčšenou na 54 kWh (+4 kWh), ktorú v minulosti dostal aj Peugeot e-308. Elektrický dojazd tak aj vďaka vylepšeniu účinnosti vzrastá z pôvodných 355 km na 406 km. Väčšie batérie navyše poháňa výkonnejší elektromotor, ktorý posilnil z pôvodných 100 kW na 115 kW. Štandardne je vozidlo osadené palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW, voliteľne až 11 kW. U rýchlonabíjačiek potom podporuje nabíjanie výkonom až 100 kW.

Tradičný model so spaľovacími motormi dostal nové mild-hybridné pohonné ústrojenstvo, kombinujúce 48V Hybrid s novou generáciou benzínového motora PureTech, s výkonom 136 koní. O prenos výkonu na kolesá sa postará nová šesťstupňová dvojspojková prevodovka e-DSC.

V testovanej verzii Hybrid 136 poskytuje najvyšší výkon 100kW a maximálny krútiaci moment 230Nm, v prípade motorizácie PureTech 100 má nehybridná staršia jedna-dvojka iba 74kW. Spaľovák dopĺňa ešte spomínaný elektromotor s výkonom 21kW a 55Nm umiestnený v automatickej prevodovke. Ďalšou dôležitou súčasťou pohonu je 48V batéria s užitočnou kapacitou 0,432kWh, ktorú sústava využíva ako zdroj elektriny. Peugeot v tejto súvislosti tvrdí, že tento systém obslúži v čisto elektrickom režime až polovicu času jazdy v meste.

Teória teda znie celkom dobre a aj v praxi to tak niekedy funguje. Hoci 2008-čka s touto motorizáciou nepredstavuje úplne plnohodnotný hybrid (aký poznáme napríklad od Toyoty), ale technicky ide vlastne o mild-hybrid, vie toto auto naozaj reálne „hybridné“ veci. 2008-čka sa na elektrinu totiž dokáže pohybovať úctyhodný kus cesty a bez spaľovacieho motora si vystačí napríklad pri posúvaní v kolonách, poskakovaní pri parkovaní alebo keď vám stačí len ľahko udržiavať aktuálne tempo. Na elektrinu sa dokáže dokonca aj rozbehnúť bez zapojenia spaľováku. Teda pokiaľ naň okamžite nenastúpite s ťažkou pravou nohou…

Až potiaľto je všetko v poriadku, no nájde sa tu aj niekoľko nedostatkov. Napríklad prepínanie medzi režimami nie je vždy hladké, zapojenie spaľovacieho motora občas sprevádzajú ľahké vibrácie a cukanie a trojvalec je navyše vo vyššej záťaži dosť počuť. Sem tam zaváha aj nová dvojspojková prevodovka, zvlášť pri snahe o dynamickejšiu jazdu. A zvláštny je tiež spôsob, akým vozidlo spomaľuje, respektíve rekuperuje.

2008-čka sa pri decelerácii až veľmi spolieha na rekuperáciu, lenže tá nastupuje nielen nekonzistentne, ale navyše často až veľmi intenzívne. Niekedy jednoducho vozidlo po uvoľnení plynového pedála brzdilo menej, inokedy príliš prudko. Výsledkom tejto kombinácie potom je auto, s ktorým sa celkom ťažko jazdí plynule, pretože je ťažké odhadnúť, čo práve urobí. Navyše takmer každé uvoľnenie plynového pedálu v premávke znamená, že začnú svietiť brzdové svetlá, takže sa radšej naučíte jazdiť defenzívne s adaptívnym tempomatom, aby sa vodiči za vami neľakali bŕzd kilometer pred každým vjazdom do obce…

Prednosťou hybridného pohonu by mala byť nízka spotreba paliva. Po týždennom teste, ktorý zahŕňal cestovanie po mestách, okreskách i diaľničné presuny, som ju vracal s priemerom 5,7l/100km. To je síce vzhľadom na zimné obdobie fajn číslo, ale zo skúsenosti s ostatnými vozidlami z koncernu viem, že podobné, možno len o niečo málo vyššie hodnoty sa dajú veľmi ľahko dosiahnuť aj s nehybridnou verziou.

Zďaleka najlepšie na celej 2008-čke je však podvozok. Áno, nečakal som to, ale skutočne musím pochváliť a vykrúžiť poklonu jazdným vlastnostiam tohto malého crossoveru. 2008-čka jednoducho na ceste drží ako prilepená, je čitateľná, vcelku pohodlná a vo vyšších rýchlostiach pôsobí ako o triedu väčšie auto. Ľahká a obratná verzia so spaľovacím motorom ťaží do istej miery z predimenzovaného podvozku, ktorý tu z vývoja elektrickej verzie, tak nejak zostal. Dojem obratnosti podčiarkuje navyše pomerne strmé riadenie a fakt, že 2008-čka pôsobí spoza volantu tak radostne, podčiarkuje práve tiež malý volant, ktorý nevyžaduje veľa pohybov.

Hybrid samozrejme nepatrí k najdostupnejším motorizáciám v cenníku. Zatiaľ čo základná 2008-čka so starším motorom PureTech 100 štartuje na sume 22.190€ , Hybrid 136 začína na 25.990€. V testovanej výbavovej línii GT už však Hybrid 136 stojí 30.190€. Nami testovaný kúsok bol v akčnej cene 27.950€ a obsahoval aj príplatky za alcantarové sedadlá, pack Drive Assist Plus, 18″ zliatinové disky, či metalízu.

Peugeot 2008 je milé a univerzálne auto. O 2008-čke môžete tvrdiť, že je to crossover, SUV, alebo čokoľvek sa vám zapáči a bude to zakaždým tak trochu pravda. S novým hybridným pohonom je to zaujímavé auto, ktoré má veľa predností, ale súčasne by mohlo byť ešte lepšie, keby sa výrobcovi podarilo dotiahnuť niekoľko záležitostí s ním súvsiacich. Ten čisto z pohľadu efektivity funguje ako má, no mohol by však pracovať trochu kultivovanejšie a uhladenejšie.
