Značka Suzuki na seba nepúta pozornosť extravagantným dizajnom, najnovšími vychytávkami, či elektromobilmi najnovších generácií. Napriek tomu jej vozidlá každoročne u nás zaujmú tisíce zákazníkov, ktorým sa páči napríklad aj možnosť získať za pomerne ústretovú cenu aj pohon všetkých kolies. V kategórii menších SUV má teraz Suzuki dva typy. Väčší S-Cross je na trhu momentálne úspešnejší a ten, resp. vlastne tá menšia je práve Vitara. Poďme sa na ňu pozrieť…

Suzuki Vitara nám na jar tohto roku prekonala ďalší facelift a modernizácia tentokrát opäť priniesla vozidlu novú čelnú masku s lesklým čiernym povrchom, upravené svetlomety a vo vnútri napríklad modernejší deväťpalcový dotykový displej multimediálneho systému. Samozrejme sa doplnil zoznam asistenčných systémov o ďalšie povinné i nepovinné a na výber sú aj iné laky, či disky kolies.

Zmien nie je veľa, ale vlastne ich viac ani nebolo treba. Aj po deviatich rokoch, počas ktorých je súčasná verzia Suzuki Vitara v predaji, vyzerá toto auto stále dobre. Niektoré detaily v interiéri ale už pôsobia tak trošku starosvetsky. Trochu nápadné a nepekné je potrebné zabudovanie kamery strážiacu pozornosť vodiča (čo je jeden z nových povinných asistenčných systémov) do prostredného z troch výduchov klimatizácie uprostred hornej časti palubnej dosky.

V dnešnej displejovej dobe tiež trochu udivuje stále analógový prístrojový štít, v strede ktorého je starosvetsky umiestnený palubný počítač, ktorý sa stále ovláda vyčnievajúcou tyčinkou. Dosiahnuť na ňu je ťažké a docieliť pomocou nej nejakého požadovaného úkonu možno ešte zložitejšie. Napríklad ju treba využiť aj pri deaktivácii, pre mnohých vodičov otravného, systému upozorňujúceho pípaním na aj malinké prekročenie miestneho rýchlostného limitu. Radšej teda budete jazdiť pod limit alebo prekusnete neustálu signalizáciu, ktorá našťastie nie je príliš hlasná.

Avšak valná časť iných funkcií vozidla sa paradoxne ovláda rýchlo a ľahko. Napríklad pre vypnutie systému štart&stop, asistenta pre udržanie sa v pruhu alebo pre ovládanie klimatizácie, či zapínanie vyhrievania sedačiek sú k dispozícii klasické tlačidlá. Ich dizajn nie je úplne najmodernejší a aj použité plasty v kabíne by mohli byť o chĺpok kvalitnejšie ale komu to vadí?!

Displej ponúka dnes toľko žiadané prepojenie s inteligentným telefónom cez rozhranie Apple CarPlay a Android Auto, ktoré prebieha bezdrôtovo, ale v aute nájdete iba jeden USB vstup, a to medzi prednými sedadlami, a ešte ide o staršie USB-A, čo asi užívateľov dnešných telefónov práve nepoteší. Veľmi fajn naopak je spomínané klasické ovládanie klimatizácie fyzickými ovládačmi, takže teplotu alebo intenzitu vetrania nastavíte veľmi ľahko dvoma kolieskami.

Vitara je tiež pomerne malé auto. Pre početnejšie rodiny sa teda príliš nehodí, pretože miesta vzadu nie je na rozdávanie a kufor svojim objemom zodpovedá skôr mestským hatchbackom ako rodinným SUV. Určitú výhradu je možné mať aj k predným sedadlám. Ich sedáky sú pomerne krátke a aj vinou chýbajúcej bedrovej opierky môžu prispieť k tomu, že po vysadnutí po dlhšej ceste bude hocikoho bolieť chrbát.

Batožinový priestor síce nejakými organizačnými prvkami nehýri, rovnako ako u väčšiny iných japonských áut, ale je tu aspoň jeden háčik na tašku, dva malé úložné priestory na stranách a 12V nabíjačka. Skvelé je, že podlaha má dvojité dno, ktoré vie vyrovnať schod vzniknutý po sklopení operadiel zadných sedadiel, prípadne vytvoriť zakrytý odkladací priestor s výškou niečo cez 10 centimetrov. Pod podlahou je vždy lepiaca sada, rezervné koleso si záujemcovia môžu objednať netradične len cez originálne príslušenstvo.

Týmto však zoznam nectností Vitary končí a musím prejsť k jej silným stránkam. Tie sa prejavia najmä pri jazde, pretože v podstate všetky vozidlá Suzuki sa riadia príjemne a o Vitare to platí rovnako. Podvozok je naladený tak, aby cestujúci na nerovnostiach netrpeli z hojdania a súčasne im nevybilo všetky zuby. Napriek tomu, že nejde o vyložene nízke auto, v zákrutách sa veľmi nenakláňa a vlastne prejavuje celkom slušnú ochotu sa do nich stáčať. Brzdy nemajú príliš prudký nástup a ich účinok sa zosilňuje v priamej úmere s tlakom, ktorý vodičova noha vyvíja na pedál.

Veľmi dobre sa dobre pracuje aj s pákou 6-sťupňovej manuálnej prevodovky. A to je dobre, pretože automat k dostaniu s testovanou motorizáciou 1.4 BoosterJet nie je. Kto by rád samočinnú prevodovku, ten musí siahnuť po inom štvorvalci s objem 1.5 litra, ktorého nevýhodou je ale zase nižší výkon. Spotreba sa dá udržať blízko pri päťlitrovej hranici aj keď som v mnohých prípadoch nešiel práve voľným tempom vhodným na kochanie sa krajinou.

Aj na diaľnici je možné apetít motora udržať pod šiestimi litrami. Len na tej nemeckej, s neobmedzeným limitom, na ktorú som tiež zavítal, už pri tempe okolo 150 km/hod z nádrže ubúdalo osem litrov každých sto kilometrov. V takom prípade potom tiež do kabíny preniká výraznejší aerodynamický hluk. Tých, ktorí budú s autom jazdiť väčšinou po slovenských okreskách, luhoch a hájoch toto ale naozaj trápiť nemusí.

Na rýchle a bezpečné predbehnutie výkon preplňovanej 1.4ky bohato stačí. A posledným argumentom, ktorý by ku kúpe mohol prinútiť aj doteraz nerozhodnutých motoristov, je ústretovo nastavená cenovka na Slovenskom trhu. Čo platí ako o základnej verzii, tak aj pre viac vybavené exempláre. Základ 1,4 l BOOSTERJET MILD HYBRID COMFORT 2WD dostanete už za 22.540 € a náš exemplár so štvorkolkou a vyššou výbavou 1,4 l BOOSTERJET MILD HYBRID ELEGANCE 4WD potom za 26.440 €. Príplatok za metalízu je 600 € a za dvojfarebné kombinácie 1.080 €.

Japonské značky boli už dávno propagátormi vozidiel kategórie SUV. Svoje dôležité miesto si v tomto segmente udržujú aj naďalej a platí to aj o Suzuki. Konkrétne aj práve o Vitare, ktorá sa úspešne ponúka už štvrté desaťročie. Aktuálna generácia, ako dokazuje naša recenzia, má stále čo ponúknuť.

V novej Vitare dostane zákazník celkom priestranného a úsporného spoločníka, na ktorom sú jeho roky síce poznať v niekoľkých detailoch, no svoju úlohu si plní na výbornú. Nespornou výhodou je aj jej dobrá povesť, pretože Vitara patrí z hľadiska poruchovosti medzi najspoľahlivejšie autá svojej kategórie. V jednoduchosti je skrátka niekedy krása…
