Honda ZR-V Advance Tech – Zabudnite na kufor, tu je to o emóciách

Japonská automobilka Honda asi pred dvoma rokmi vstúpila na európsky trh s novým kompaktným SUV s príznačným označením ZR-V, ktoré síce nevyrazí dych veľkosťou kufra v porovnaní s hlavnými konkurentami na trhu, no zaujme sofistikovanými technológiami pohonu a jazdnými vlastnosťami. My sme tu už jedno „Zetervéčko“ vo výbave Sport mali, no tentokrát sa pozrieme na zúbok najvyššej výbave Advance Tech…

Honda ZR-V sa ponúka v najlukratívnejšom segmente vozidiel SUV nižšej strednej triedy. Hlavným cieľom je vyplniť pomyselnú medzeru medzi kompaktnejším modelom HR-V a vlajkovým CR-V. Na Slovensku a aj v ďalších krajinách Európy sa teda ponúka nová Honda ZR-V, s technikou prevzatou z najmodernejšieho hybridného Civicu. A keď prevzatou, tak doslova.

Dizajn sme už minule rozoberali a môžem povedať, že mne osobne sa ZR-V páči. Hlavne v tomto červenom prevedení s čiernymi doplnkami sa jedná o príjemne vyzerajúce rodinné auto, ktoré rozhodne neurobí hanbu a veľa ľudí sa za ním aj rado otočí. Prekvapí, na dnešnú dobu nevídaná, dvojica chrómovaných koncoviek výfukov, z ktorých ani jedna nie je slepá a obe majú svoje opodstatnenie. V tomto ohľade veľké plus. Krásny červený lak karosérie a čierne kolesá sú z môjho pohľadu dobrou voľbou pre všetkých, ktorým nevadí väčšia pozornosť. Tvarmi a dizajnom vozidlo pripomína klasické menšie americké SUV.

Podobné to bolo taktiež v kabíne, kde sa nájde aj niekoľko prekvapení. Najprv musím Hondu pochváliť za lištu s klasickými tlačidlami na ovládanie klimatizácie. Žiadne zdĺhavé hľadanie a klikanie v palubnom menu. Tu stačí chvíľa a aj po slepiačky si dokáže vodič navoliť teplotu a smer ofuku. Japonci stále rešpektujú filozofiu, že vodič má pri jazde pozerať na cestu. V ZR-V tak komfortnú výbavu neovládate moderným dotykom na centrálny displej infotainmentu ako u európskych konkurentov.

Honda ZR-V boduje taktiež veľkým vnútorným priestorom, kedy sa aj na zadný rad sedadiel pohodlne posadila dvojica cestujúcich s výškou nad 180cm. Sedadlo vodiča pritom aj v najnižšej pozícii stále ponúka dostatok miesta na zasunutie chodidiel pod neho, takže aj v tomto ohľade má ZR-V oproti európskej konkurencii navrch. Veľa sa mi páči aj kožený multifunkčný volant pochádzajúci práve z Civicu, ktorý na sebe nemá žiadne zbytočnosti. Pár klasických tlačidiel, ktoré sú jasne označené, a tým to končí.

U ZR-V ma trochu zamrzela absencia výškového nastavenia sedadla spolujazdca, hoci v testovanom vozidle bolo prítomné elektrické ovládanie aj s pamäťovou funkciou. V strede sa nachádza stále 9″ dotyková obrazovka infotainmentu s klasicky „Honďáckou“ grafikou, rýchlymi reakciami a podporou zrkadlenia mobilných telefónov cez Apple CarPlay a Android Auto. K dispozícii je vám aj bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu so štandardom Qi alebo dva nabíjacie USB porty.

Takou zvláštnou zaujímavosťou tu je 10,2″ plne digitálny prístrojový kokpit, ktorý vo výbave nahradzuje 7″ kombinujúci TFT displej s analógovým rýchlomerom. Ten mal zvláštnosť v tom, že z pozície spolujazdca naňho takmer nie je vidieť, čo ocenia hlavne tí, ktorým polovičky rady komentujú aktuálnu rýchlosť. Budíky sú tiež dokonale utopené a tak pokiaľ chce spolujazdec strážiť spomínanú rýchlosť, spotrebu či zvolený jazdný režim, nemá šancu to iba pohľadom zistiť. Tu je z miesta spolujazdca vidieť lepšie, takže ak potrebujete viac súkromia, musíte o výbavu nižšie…

Až najvyššia výbava Advance teda ponúka inú prístrojovú dosku a taktiež skvelý head-up displej. Tým sa dostávame k tomu, že ZR-V je ďalším z vozidiel značky Honda, pri ktorých nemožno takmer za nič priplácať. Okrem farby laku karosérie a vyššej záruky tu nie sú desiatky príplatkov ako pri iných značkách. Skrátka len tri pevne stanovené výbavy a s kúpou každej je tak nutné starostlivo zvážiť, ako veľmi vybavená vaša Honda vlastne musí byť.

A aká je ergonómia a praktickosť?! Predné sedadlá sú príjemne pohodlné, ale v zadnej časti bohužiaľ nie sú šikovné sklopné sedadlá Magic Seats, známe z iných modelov značky. Konštruktéri súčasne uprednostnili vnútorný priestor pre posádku pred batožinovým priestorom a tak, ako som spomínal, síce sa dozadu komfortne posadia dospelé osoby, no práve kvôli tomu kufor disponuje základným objemom iba 380 litrov, ktorý schránka pod podlahou rozširuje o ďalších 10 litrov. A to je v tejto kategórii trochu málo, lenže…

Tu je to o pohone a jazdných vlastnostiach, nie o nejakom kufri. Prednostne je aj tak ZR-V určená generácii „Z“ a tá tri deti a starých rodičov naraz nikam na dovolenky voziť nebude. Pod kapotou každej ZR-V pracuje atmosférický dvojlitrový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom, priamym vstrekovaním a dvoma elektromotormi s celkovým maximálnym výkonom 135 kW (184k) a krútiacim momentom 315Nm. Slušná porcia na malé SUV.

To mi umožnilo využívať zrýchlenie z 0 na 100 km/hod za 7,8 sekundy. Maximálna najvyššia rýchlosť je 173 km/hod a výkonu je tu vždy dostatok. Automatická prevodovka eCVT nemá problém radiť podobne ako športové automatické prevodovky z radov konkurentov. Vhod prídu aj hliníkové pádla pod volantom, ktoré prekvapivo neslúžia na voľbu rýchlostného stupňa ale na voľbu sily rekuperácie. Na najvyššiu úroveň vozidlo dokázalo skoro až zastaviť.

Veľmi dobrá je spolupráca elektromotorov so spaľovacím motorom. Dokonca by som si trúfol povedať, že celé ústrojenstvo pracuje ešte o trochu lepšie ako v prípade hybridov od Toyoty. Prechod na elektrický režim a späť nebol akokoľvek poznať, nedostavovalo sa cukanie a na elektrinu som dokázal mimo mesta, s ľahšou nohou na pedáli, prejsť viac ako tri kilometre.

V Honde pri vývoji zapracovali na vylepšení spaľovacieho motora, aby dosiahli vyššiu špičkovú tepelnú účinnosť 41 percent. S novou štruktúrou spaľovacej jednotky dosiahli rýchlejšie a účinnejšie spaľovanie pre vyšší krútiaci moment. Katalyzátor sa novo aktivuje v nižších teplotách, tvary sacích kanálov prešli optimalizáciou a v ZR-V sa objavuje aj najnovšia verzia inteligentnej napájacej jednotky IPU a nová riadiaca jednotka PCU.

K dispozícii som mal štyri jazdné režimy (Eco, Normal, Sport a Snow), ale z 90% času som využíval režim Normal. V ňom sú reakcie na plynový pedál optimálne a do kabíny nepreniká zbytočný hluk od vytočeného atmosférického motora. Po najazdení vyše 1100km mi palubný počítač ukázal spotrebu 6,4 litra na 100 km, čo považujem za skvelý výsledok vzhľadom na to, že som často využíval hlavne diaľnice.

A pri tejto spotrebe si užívate jedno z vodičsky najpríjemnejších kompaktných SUV dneška. V Honde ho vybavili prednou nápravou typu McPherson, nezávislým zadným viacprvkovým zavesením a vo všetkých výbavách ho obúvajú na 18“ kolesá s pneumatikami o rozmere 225/55, takže to nie je žiaden kostitras. Pri plynulej a citlivej jazde sa ani veľmi nenakláňa a ani vo vyššom tempe nie je prehnane nedotáčavé. V režime Sport sa mu priostrí reakcia na plyn, a keď zvoľníte, môžete si užiť celkovo komfortné nastavenie podvozku. Škoda len, že európskemu trhu nie je dopriata verzia s pohonom všetkých štyroch kolies.

Výbava vozidla je už od základu špičková. Už v základnej výbave Elegance disponuje Honda ZR-V napríklad bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, multimediálnym systémom s navigáciou, duálnou automatickou klimatizáciou, parkovacími senzormi, zadnou kamerou, LED svetlometmi či pokročilým systémom podpory riadenia Honda Sensing.

Výbava Sport potom pridáva čierne detaily, bezdrôtové dobíjanie telefónu, elektrické veko kufra či zatmavené sklá a tá naša testovaná najvyššia Advance s príplatkom Tech už aj veci ako je vyhrievanie volantu, ktoré sa v zime viac než hodilo, či elektrické sedadlá s pamäťovou funkciou a strešné okno. K tomu ešte prirátajme audiosystém BOSE s 12 reproduktormi a o zábavu na palube je postarané viac než dosť…

Honda ZR-V je kultivovaná, komfortná a úsporná, vďaka technologicky sofistikovanému hybridnému pohonu s príjemnou spotrebou paliva. V porovnaní s hlavnou konkurenciou síce trochu sklame celkovou praktickosťou a menším batožinovým priestorom a potenciálnych záujemcov pritom môže odradiť aj vyššou cenou, ale netreba zabúdať, že už v základnej výbave má veľmi veľa vecí, za ktoré si inde priplatíte.

Honda tak pri ZR-V prebrala to najlepšie z podareného Civicu, prihodila populárne tvary SUV a ponúka veľmi zaujímavú kombináciu komfortu, štandardne bohatej výbavy a vodičského zážitku…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *